Alfa Romeo Tonale Forum banner

Alle waarschuwingen

1 reading
4.6K views 27 replies 7 participants last post by  bsilverm  
#1 ·
Ben net terug van een week vakantie en heb ongeveer 10 mijl gereden zonder problemen. Nu, elke keer als ik start, lichten alle waarschuwingen op het dashboard op. Alle waarschuwingslampjes branden en gaan niet weg. Tips over wat dit kan veroorzaken? Geen elektrische modus, alleen basis rijfuncties werken. Zelfs het knipperlicht gaat niet vanzelf uit nadat ik een bocht heb voltooid.

#2 ·
Kom net terug van een week vakantie en heb ongeveer 10 mijl gereden zonder problemen. Nu gaan bij elke start alle waarschuwingen op het dashboard branden. Alle waarschuwingslampjes branden en gaan niet weg. Tips over wat dit zou kunnen veroorzaken? Geen elektrische modus, alleen basis rijfuncties werken. Zelfs de richtingaanwijzer gaat niet vanzelf uit nadat ik een bocht heb voltooid.
12V-batterij? Sluit hem 's nachts aan op een slimme batterij-onderhouder en kijk of dat het probleem oplost.

#4 ·
Zal het proberen. Ik heb een acculader die ik gebruik om mijn Vespa op te laden, maar ik heb hem nog niet hoeven gebruiken op mijn Tonale. Advies over hoe ik de 12v-accu kan vinden om hem op te laden?
Oh, dit is gewoon de accu.. dacht misschien aan de hulpaccu of zoiets. Zal het proberen!

#9 ·
Ik heb hetzelfde een maand geleden gehad. Alleen de dealer kan het resetten, er is een herkalibratie nodig. Volgens hen was het te wijten aan een daling van de 12V-batterijlading. Ze gaven ook toe dat ze veel defecte batterijen in de Tonale hebben moeten vervangen.

#11 ·
Ja, het lijkt erop dat het een trip naar de dealer wordt... hetzelfde probleem vanochtend na het 's nachts opladen van de 12V.
Je zou een harde reset kunnen proberen, d.w.z. de negatieve accukabel een paar minuten loskoppelen.

Als je dit in een Giulia/Stelvio doet, krijg je alle waarschuwingslampjes nadat je de accu weer hebt aangesloten en de auto hebt gestart.

Ze kunnen echter worden gewist door een eenvoudige resetprocedure van het stuurwiel uit te voeren. Je start de auto, draait het stuurwiel naar volledig links, dan volledig rechts en dan terug naar de middelste positie. Zet de auto uit, start hem dan opnieuw en alle waarschuwingen zijn verdwenen.

#14 ·
Toen ik de lichtshow zelf had, probeerde ik de stuurkalibratieprocedure, zoals voorgesteld, maar het werkte niet. Ik heb het minstens een paar keer geprobeerd, maar zonder effect. Helaas kon alleen de dealer de fouten wissen en opnieuw kalibreren. Trouwens, toen het bij mij gebeurde, was hij aangesloten en opgeladen. En ik had er elke dag mee gereden, niet alsof hij in de garage stond. De dealer was niet zeker van de werkelijke oorzaak. Ze vonden alleen een stroomstoring in de logs en namen aan dat er een spanningsval was geweest. Maar hoe kon dat gebeuren als de auto was aangesloten en volledig was opgeladen? Ze zeiden ook dat ze veel defecte 12V-batterijen hadden vervangen, blijkbaar een zwakke component, waarbij het meest voorkomende probleem is dat de elektronica in de batterij het werkelijke laadniveau niet correct rapporteert, wat kan leiden tot een lege batterij. Ze hebben de mijne niet vervangen en ik ben nog steeds bezorgd dat het weer kan gebeuren.

#15 ·
Het enige wat ik verder kan suggereren, is dat u bij het opnieuw kalibreren van een Tonale het stuurwiel drie seconden lang STEVIG in de vergrendeling houdt in beide richtingen. Nadat u het wiel opnieuw gecentreerd heeft, zet u de auto uit en start u hem opnieuw op. Een Giulia en Stelvio zijn eenvoudig van vergrendeling tot vergrendeling, maar bij een Tonale moet u hem op beide vergrendelingen vasthouden.

#18 ·
Het enige dat ik extra kan suggereren, is dat wanneer je de herkalibratie op een Tonale uitvoert, je het stuurwiel drie seconden stevig in beide richtingen op de vergrendeling houdt. Nadat je het wiel opnieuw hebt gecentreerd, zet je de auto uit en start je hem opnieuw op. Een Giulia en Stelvio zijn eenvoudig van vergrendeling tot vergrendeling, maar op een Tonale moet je hem op beide vergrendelingen vasthouden.
Dit was inderdaad de truc. Wanneer je volledig naar links of rechts draait, is er wat druk die het stuurwiel een beetje terugdraait. Tenzij je het stevig in beide richtingen vasthoudt, werkt de procedure niet. Nu alleen nog proberen de rest van de waarschuwingen/lampjes te resetten...

#17 ·
Eigenlijk heeft dat resetproces het voertuig in een veel betere staat gebracht. Na het starten heb ik niet langer de rode "stuurbekrachtiging service" en alle andere waarschuwingen. Het voertuig rijdt nu in elke modus en alles werkt. Maar de waarschuwing "motor service" gaat branden en verschillende dashboardlampjes branden. Ik weet niet zeker wat er nog meer gedaan kan worden om dat allemaal te verhelpen...

#27 ·
Eigenlijk heeft dat resetproces het voertuig in een veel betere staat gebracht. Na het starten heb ik niet langer de rode "stuurbekrachtiging service" en alle andere waarschuwingen. Het voertuig rijdt nu in elke modus en alles werkt. Maar de "motor service" waarschuwing gaat aan en verschillende dashboardlampjes branden. Ik weet niet zeker wat er nog meer gedaan kan worden om dat allemaal te verhelpen...
Ik heb hetzelfde probleem en de herkalibratie heeft alle waarschuwingslampjes geëlimineerd en nu heb ik alleen nog het controlelampje van de motor. Hoe heb je het opgelost?

#20 ·
De CEL gewist en alles is nu in orde. Wat zouden jullie doen? Gewoon de auto aan een acculader houden als hij langer dan een paar dagen weg is, of een batterijvervanging overwegen? Ik kan nu niet veel doen nu ik de code heb gereset en gewist, maar ik ben blij dat jullie me in ieder geval een rit naar de dealer hebben bespaard!! Nogmaals bedankt!!!

#24 ·
Ik sluit de Tonle om de 6 maanden aan op de druppellader, maar de batterij is ons nog nooit uitgevallen.
We bestelden de auto en namen hem ongeveer 3 weken (begin januari '24) in bezit nadat hij uit Italië arriveerde... toen ik hier over lege batterijen las, besloot ik de 12V in half maart op te laden, hij was ongeveer halfvol. Een paar dagen geleden heb ik hem voor de tweede keer opgeladen, zoals vermeld in een andere thread, na 5 minuten aangesloten te zijn, toonde de C-Tek lader 3 van de 7 lampjes.